Search
Close this search box.
Search
Close this search box.
اینتا کد مالیاتی چیست؟| نحوه دریافت دریافت اینتا کد مالیاتی

اینتا کد مالیاتی چیست؟| نحوه دریافت دریافت اینتا کد مالیاتی

راهنمای مطالعه
ایجاد محصولات جدید می‌تواند یک سفر واقعاً هیجان‌انگیز باشد؛

کی از مهم ترین اقداماتی که سال هاست در دولت های مختلف همه کشورهای جهان به منظور ایجاد نظم اقتصادی و برقراری عدالت انجام می شود، دریافت مالیات است. به همین دلیل همواره روش های مختلفی که برای بهبود روند این فرایند انجام می شود، در حال توسعه و رشد است. یکی از بهترین اقداماتی که به منظور هوشمند سازی نظام مالیاتی انجام می شود، طبقه بندی کردن فعالیت های شغلی مودیان مختلف است. به همین منظور یکی از روش هایی که با استفاده از آن می توان مودیان مالیاتی را طبقه بندی کرد، دریافت اینتا کد مالیاتی است. در ادامه این مقاله به بررسی کامل اینتا کد مالیاتی، کاربردها و مزایای استفاده از آن می پردازیم. 

اینتا کد مالیاتی چیست؟

برای درک بهتر اینتا کد مالیاتی باید گفت که این کد به منظور دسته بندی و طبقه بندی کردن مودیان مالیاتی بر اساس رده شغلی آن ها، استفاده می شود. استفاده از این کد برای همه صاحبان مشاغل و کسب و کارهایی که قصد استفاده کردن از درگاه پرداخت الکترونیکی را دارند، ضروری و لازم است. چون به واسطه این کد، افراد دارای شناسه یکتای فعالیت هستند. بدین صورت که با استفاده از کد اینتا مالیاتی مشاغل و فعالیت های مختلف آن ها به 3 دسته مختلف از جمله خدمات تولید، خدمات بازرگانی و خدماتی تقسیم شده و نوع فعالیت هر کدام را به صورت دقیق تر تعریف می کند.

اینتا کد مالیاتی چیست؟
اینتا کد مالیاتی چیست؟

مهم ترین کاربردهای اینتا کد مالیاتی

یکی از مهم ترین کاربردهای اینتا کد مالیاتی این است که با استفاده از آن می توان گونه های مختلف کسب و کارها را از نگاه سازمان و اداره امور مالیاتی ساماندهی کرد. در واقع این کد می تواند میزان مالیات کسب و کارها را تنظیم کند. بنابراین برای تعریف بهتر مهم ترین کاربردهای اینتا کد مالیاتی در نظام جدید تشخیص و تعیین مالیات این است که می توان از آن به منظور تعیین کردن نسبت سود هر فعالیت در مشاغل مختلف استفاده نمود. بدین صورت که امکان استفاده از تبصره ماده 100 قانون مالیات های مستقیم یا مالیات مقطوع برای مشاغل دارد و می تواند تعیین کننده میزان مالیات عملکرد آن ها باشد. یکی دیگر از کاربردهای مهم این کد، جلوگیری از ایجاد و وجود ابهام در مورد مشاغل مختلفی است که کد اینتا مختص خود را دریافت و ثبت کرده اند. 

چه کسانی به اینتا کد مالیاتی نیاز دارند؟

همان طور که در پاراگراف های بالاتر نیز ذکر شد، کلیه مودیان مالیاتی موظف هستند که در سامانه سازمان مالیات، نوع شغل خود را بر اساس کدهای تعریف شده در این سامانه و کد اینتا کد ثبت نمایند. در غیر این صورت در سازمان امور مالیاتی تعریف شده نیستند و امکان رسیدگی و انجام امور مالیاتی برای آن ها وجود ندارد. علاوه بر این، از مزایای مختلف آن نیز بهره مند نخواهند شد. بنابراین می توان گفت که تمام مودیان مالیاتی که باید در سازمان امور مالیاتی  ثبت نام کنند یا ثبت نام کرده اند، به اینتا کد مالیاتی نیاز دارند. 

معرفی انواع ایتنا کد مالیاتی

یکی از مهم ترین مزایا و قابلیت های اینتا کد مالیاتی این است که صاحبان مشاغل و کلیه مودیان مالیاتی بر اساس نوع شغل و فعالیتی که به آن مشغول هستند، می توانند کد مختص خود را ثبت و دریافت کنند. بنابراین به طور کلی می توان گفت که انواع اینتا کد مالیاتی شامل موارد مهم زیر است:

  1. بخش تولید
  2. بخش بازرگانی
  3. بخش خدماتی

چگونه باید اینتا کد مالیاتی دریافت کرد؟

یکی از مهم ترین نکاتی که در مورد دریافت اینتا کد مالیاتی وجود دارد، این است که اگر فعالیت خود را بر اساس اینتا کد مالیاتی را وارد نکرده باشید، نمی توانید از تبصره ماده 100 استفاده نمایید. علاوه بر این، امکان ارسال اظهارنامه را نخواهید داشت. به همین دلیل باید قبل از ارسال اظهارنامه یا تبصره ماده 100، به سامانه خدمات جامع الکترونیک مالیاتی با آدرس https://mytax.tax.gov.ir وارد شوید. سپس روی قسمت فعالیت ها و سپس گزینه پرونده الکترونیک کلیک کنید. سپس در قسمت گزینه “لیست فعالیت ها بر اساس اینتا کد” نوع فعالیت خود را انتخاب کرده و سپس فعالیت خود را اضافه و ثبت کنید. سپس برای این که اینتا کد مالیاتی را دریافت کنید، ابتدا وارد سامانه register.tax.gov.ir شده و طبق مراحل بالا اقدام به دریافت اینتا کد مالیاتی کنید.

نحوه ثبت نام در سامانه اینتا کد مالیاتی

برای فعال کردن اینتا کد مالیاتی باید ابتدا در سامانه اینتا کد مالیاتی ثبت نام کنید. آموزش گام به گام ثبت نام د سامانه اینتا کد به شرح زیر است:

ابتدا وارد صفحه https://register.tax.gov.ir شده و روی گزینه حساب کاربری مالیاتی متعلق به خود کلیک کنید. پس از آن وارد صفحه انتخاب نوع و درصد فعالیت اینتا کد شوید. 

نحوه ثبت نام در سامانه اینتا کد مالیاتی

به طور کلی همه افراد حقیقی و حقوقی که دارای کسب و کار هستند، باید جهت فعال سازی و دریافت اینتا کد مالیاتی اقدام کند. مراحل و آموزش گام به گام ثبت نام در سامانه اینتا کد به شرح زیر است:

    • وارد سامانه دریافت اینتا کد مالیاتی به آدرس https://register.tax.gov.ir/Pages/Login  شده و سپس روی گزینه ثبت نام کلیک کنید تا وارد صفحه ثبت نام شوید. سپس گزینه خدمات جامع مالیاتی را انتخاب نمایید. 
    • وارد حساب کاربری مودیان مالیاتی شوید. 
    • نوع و درصد فعالیت اقتصادی را انتخاب نمایید. 
  •  به ازای تک تک فعالیت‌ های اقتصادی با ذکر نوع خدمات مد نظر خود یا کالایی که آن را تولید می کنید، یک سطر جدید انتخاب کنید. 
  • میزان فعالیت در حوزه انتخابی مورد نظرتان را به صورت درصدی انتخاب کنید. نکته مهمی که باید مد نظر داشته باشید این است که مجموع کل درصد همه فعالیت ها باید برابر با 100 درصد باشد. 
  • عنوان دقیق فعالیت های اقتصادی را بر اساس پروانه کسب در بخش شرح فعالیت انتخاب نمایید. 
  • روی گزینه تایید کلیک کرده و سپس این اطلاعات را ثبت کنید. 

پس از این که این مراحل را به طور کامل انجام دادید، به صورت خودکار، یک اینتا کد متناسب با نوع فعالیتتان به شما اختصاص داده می شود. 

نحوه ثبت نام در سامانه اینتا کد مالیاتی
نحوه ثبت نام در سامانه اینتا کد مالیاتی

منظور از درصد فعالیت در ایتنا کد چیست؟

تا این قسمت از مقاله چندین بار در مورد درصد یا ضریب اینتا کد صحبت شد. منظور از درصد فعالیت، درصدی است که نشان دهنده میزان درآمد فرد است. به همین دلیل است که باید بر اساس نوع فعالیتی که انجام می دهید، میزان درصد فعالیت را انتخاب و تعیین کنید. اگر یک شغل تنها شغلی است که در آن فعالیت می کنید، باید درصد فعالیت در اینتا کد مالیاتی را به صورت 100 درصدی انتخاب کنید. در غیر این صورت باید میزان درصد تامین کنندگی را مشخص و انتخاب نمایید. 

درصد اینتا کد مشاغل مختلف؛ لیست فعالیت ها بر اساس ایتناکد

همان طور که در پاراگراف بالا نیز ذکر شد، به هر نوع فعالیت اقتصادی یک کد با میزان درصد متناسب با همان فعالیت اختصاص داده می شود. برای دسترسی راحت تر و پیدا کردن اینتا کد مالیاتی توسط افراد فعال در حوزه های مختلف یک لیست برای فعالیت های مختلف تهیه و تنظیم شده است. به طور کلی درصد اینتا کد مشاغل مختلف به شرح زیر است:

اینتا کد نظام مهندسی

کلیه مهندسین و افرادی که در این حیطه فعالیت می کنند، نیز باید برای کسب و کار نوع و بر اساس نوع فعالیتشان یک اینتا کد، تحت عنوان اینتا کد نظام مهندسی داشته باشند. بنابراین پس از مراجعه کردن به سامانه امور مالیاتی کشور، کافی است اینتا کد نظام مهندسی را انتخاب کنید. 

اینتا کد مالیاتی مهندسین ناظر

قبل از این که در مورد اینتا کد مالیاتی مهندسین ناظر صحبت کنیم، بهتر است که با تعریف مهندس ناظر آشنا شوید. مهندس ناظر یک شخص حقیقی یا حقوقی است که در زمینه نظارت بر امور یک یا چند ساختمان فعالیت می کند. 

اینتا کد کسب و کارهای اینترنتی که فروش خدمات اینترنتی غیر حضوری دارند

کسب و کارهای اینترنتی نیز جز اینتا کدهای خدماتی محسوب می شود. بنابراین زمانی که وارد سامانه مربوط به اینتا کد می شوید، می توانید با انتخاب نوع فعالیت خود و همچنین بر اساس جدول ضرایب و درصدهای اینتا کد، میزان درصد مناسب را انتخاب و درج کنید. بر همین اساس می توان گفت که اینتا کد کسب و کارهای اینترنتی که فروش خدمات اینترنتی غیر حضوری دارند، 35 درصد است. 

اینتا کد فروش کالا بدون واسطه گری در اینستاگرام

همان طور که می دانید افراد زیادی به صورت آنلاین و بدون واسطه در زمینه فروش محصولات مختلف فعالیت می کنند. این افراد نیز ملزم به دریافت اینتا کد مالیاتی هستند و باید بر اساس نوع فعالیت و همچنین میزان فروش سالیانه خود اقدام به پرداخت مالیات کنند. میزان درصد مالیاتی که باید این افراد بر اساس اینتا کد انتخاب کنند، 4 درصد است. 

اینتا کد فروش پوشاک

افراد و مشاغلی که در زمینه فروش پوشاک نیز فعالیت می کنند، باید سالیانه مبلغ مالیات را بر اساس میزان فروش خود به سازمان اداره امور مالیاتی پرداخت کنند. نحوه محاسبه کرن میزان درصد فروش بر اساس نوع پارچه نیز خواهد بود. به همین دلیل این درصد بین 13 درصد تا 18 درصد متغیر خواهد بود. 

اینتا کد فروش کفش

افراد و صنف های فعال در زمینه فروش کفش نیز باید برای دریافت اینتا کد مالیاتی اقدام کنند تا بتوان به کلیه امور حسابداری و اقتصادی این افراد رسیدگی کرد. اینتا کد فروش کفش نیز بر اساس جدول اینتا کد آن ها، برابر با 15 درصد است. 

اینتا کد قصابی

برای تعیین کردن و محاسبه نمودن مسائل اقتصادی مربوط به افراد فعال در زمینه فروش گوشت یا همان قصابی، این افراد نیز باید دارای اینتا کد باشند. به طور کلی اینتا کد قصابی بر اساس سازمان امور مالیاتی، 8 درصد است. 

اینتا کد فروش لوازم خانگی

با توجه به این که فروش لوازم خانگی نیز در برخی ایام سال متغیر و متفاوت است، برای جلوگیری از افزایش میزان محاسبه مالیات برای افراد فعال در این صنف نیز، اینتا کد فروش بر حسب نو محصول بین 8 تا 9 درصد در نظر گرفته می شود. 

اینتا کد مالیاتی مشاورین املاک

کلیه افراد فعال در زمینه خرید و فروش منزل، آپارتمان، زمین و … نیز باید بررسی کردن امور اقتصادی مربوط به آن ها دارای اینتا کد مالیاتی باشند. بر اساس قانون اداره امور مالیاتی کشور، سالانه 4 بار برای ارائه اظهارنامه مالیاتی و ارزش افزوده اقدام کنند. بدین صورت که پس از تنظیم این اظهارنامه افراد افراد فعال در حوزه مشاورین املاک باید 9 درصد از کمسیونی که از مشتریان خود دریافت می کنند، را به عنوان مالیات به سازمان اداره امور مالیات کشور پرداخت کنند. نکته حائز اهمیت دیگر این است که این افراد باید خرداد هر سال اظهار نامه مالیاتی خود را ارائه کنند. بدین صورت که این افراد باید کلیه هزینه ها از جمله حق مشاوره، کمیسیون قراردادها، هزینه های کلی آژانس را در دفتر ثبت کنند تا روند محاسبه کردن مالیات آن ها با مشکلی مواجه نشود. 

جدول اینتا کد مالیاتی

به جدول اینتا کد مالیاتی، ممیزهای مالیاتی نیز گفته می شود. با استفاده از این جدول می توان ضریب مالیاتی را به صورت صحیح و دقیق محاسبه و تعیین کرد. نکته مهم این است که این ضریب بر اساس آخرین نمونه جدول اینتا کد و همچنین با توجه به نوع و اندازه‌ فعالیت اقتصادی شما؛ یک ضریب به آن اختصاص داده می شود. یکی از مهم ترین ویژگی های این جدول این است که هر ساله توسط اداره امور مالیاتی تنظیم شده و سپس در اختیار سایر و عموم افراد قرار می گیرد. 

درصد اینتا کد مشاغل مختلف؛ لیست فعالیت ها بر اساس ایتناکد
درصد اینتا کد مشاغل مختلف؛ لیست فعالیت ها بر اساس ایتناکد

سوالات متداول

چه افرادی نیاز به دریافت اینتا کد مالیاتی دارند؟

کلیه مودیان مالیاتی و اشخاص حقیقی و حقوقی که دارای کسب و کار اقتصادی هستند، باید برای دریافت اینتا کد مالیاتی اقدام کنند. 

هدف از دریافت اینتا کد مالیاتی چیست؟

با دریافت اینتا کد مالیاتی انجام امور مالیاتی در زمینه های مختلف تولیدی، خدماتی، و بازرگانی با سرغت و دقت بهتری و بیشتری انجام می شود. 

نحوه دریافت اینتا کد مالیاتی چگونه است؟

کافی است وارد سامانه و سایت امور مالیاتی کشور شده و سپس بخش میز خدمات عملیات الکترونیکی مالیاتی را انتخاب کنید. روی گزینه ثبت نام و پیش ثبت نام کلیک نمایید. در ادامه کد ملی خود یا سایر اطلاعات هویتی دیگری که درخواست شده را درج نمایید.

جمع بندی

یکی از مهم ترین اقداماتی که به منظور تسهیل در امور مالیاتی و برای کسب و کارهای مختلف توسط سازمان اداره امور مالیاتی انجام شده، طبقه بندی کردن فعالیت های اقتصادی مختلف بر اساس نوع و حوزه کاری مشاغل مختلف است. بدین صورت که به هر شغل و صنف یک کد اختصاص داده می شود که اینتا کد مالیاتی نام دارد. در این مقاله به طور کامل به بررسی و تعریف اینتا کد مالیاتی، نحوه دریافت و ثبت نام در سامانه و کلیه نکات مهم در این زمینه پرداخته شد. 

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *